RECENSIONER / REVIEWS

ER12 - Små Blå ”Utkanter”

ER17 - Små Blå

Recensioner - ER12 - Små Blå "Utkanter"
Lira nr 4 – 2007
För den som hellre viskar än skriker, eller väljer tystnaden framför mullrande basgångar måste detta bli vinterns skiva. Den heter Utkanter och spelas av saxofonisten/klarinettisten Petter Rosenlundh och basisten Fredrik Nilsson, tillsammans kallar de sig Små blå. Skivan börjar så tyst att man är osäker på huruvida den är igångsatt. Så smyger de fram, som några urtidsljud ur dimman, sakta, sakta. Morgonen gryr och man bekantar sig mer med dem. De rör sig hemtamt bland psalmer och standardnummer, men bidrar också med eget material. Jag saknar ett häfte med information om musiken. Mycket känns ju igen på psalmnummer och titlar, men inte allt. Bland mina favoriter på skivan vill jag nämna Over the Rainbow (underbart saxofonspel) och psalm 249 (Blott en dag). Gästande artister är Louise Schultz som sjunger och spelar violin, samt Johannes Rosenlundh, sång.
– Thomas Nydahl

Trelleborgs Allehanda 12 september 2007 ( * * * * * )
Mors lilla Olle gick till kyrkan. Varifrån kommer alla associationer? Så tänker jag i alla fall när duon Små Blå spelar bas och blås. Skivor på märket Eld får mig ofta att tro att de spelats in i ett kyrkorum.
   Ur Petter Rosenlundhs saxofoner och klarinett kommer de blå toner som finns både i blues och svensk folkmusik. Medan Fredrik Nilssons kontrabas brummar bakom och med som björnen i skogen och/eller i kyrkan. Tonerna går från det sprödaste och vackraste till jazzigare improvisationer och friform men aldrig spräck och skrik.
   Någon traditionell folklåt, egna låtar mitt emellan folkligt och jazzigt samt flera psalmer. Musiken framförs så att folkligt blir sakralt och religiöst blir profant. Albumet gästas också av Louise Schultz, violin/sång, och Johannes Rosenlundh, sång. Vad skivtiteln syftar på vet jag inte. Jag skulle hellre ha valt titeln Andakt, som i mina öron är en exakt beskrivning av musiken.
– Bengt Eriksson

Musikindustrins Nyhetsbrev – 070829

Från Göteborg kommer den spännande och utforskande duon Små blå som består av Petter Rosenlundh på saxofoner och klarinett och Fredrik Nilsson på kontra- och elbas. Tre av de elva spåren på duons aktuella album Utkanter [Eld/Border] är komponerade av Rosenlundh, men mestadels handlar det om inlånade svenska psalmer och svensk folkmusik samt även örhänget Over The Rainbow. En välspelande och säker duo som gärna ger sig hän åt improvisationer utifrån det traditionella materialet.

Betyg: 3 stjärnor
En duo med vissa Skövdeförtecken, detta då saxofonisten/klarinettisten Petter Rosenlundh har rötter därstädes. Numera utgår denne och kollegan Fredrik Nilsson (kontra och elbas) från Göteborg men brukar fortfarande göra ett och annat engagemang i våra trakter. Duons musik är hämtad från den svenska psalm och folkvisetraditionen. Men det finns också en del fina, egna, kompositioner. Material som framförs med en sparsam men ändå smakfull ljudbild.
– Lennart Wrigholm, Skaraborgs Läns Allehanda

Orkester Journalen 12 2007
Duo i gränslandet mellan folkmusik och jazz

Små Blå är en Göteborgsduo, som förutom några jazzstandards och egna kompositioner även tar sig an ett par psalmer. Även om bearbetningarna är vördnadsfullt gjorda, så är saxofonisten Petter Rosenlundh en innovativ improvisatör som inte endast väljer de enklaste vägarna utan ibland också tar ett och annat sidosteg. Fredrik Nilsson är en trygg medspelare vars trygga basspel ger stadga och håller riktningen. Sammantaget ger resultatet cd:ns titel täckning.
– Ulf Thelander

Recensioner - ER17 - Små Blå [tillbaka]

Lira nr. 1 - 2009
Små Blå är en duo med Petter Rosenlundh på saxofoner/klarinett och Fredrik Nilsson på bas. Deras debutskiva som gavs ut i egen regi 2005 såldes slut och ges här ut igen, denna gång av ett mindre skivbolag. I sin musik har Små Blå en uttalad profil av akustisk enkelhet och inlevelse i framförandet. En slags anspråkslöshet präglar låtmaterialet som främst består av välkända folksånger och psalmer. En repertoar som nästan tillhör vårt svenska musikaliska allmängods och som många av oss nog en relation till.
   Det kan tyckas konventionellt att välja denna repertoar. Men ambitionen hos Små Blå är uppenbarligen att genom inspiration och en skapande närhet till det välbekanta utvinna nya uttryck och dimensioner som kan beröra. På så sätt är debutskivan en utmaning som kräver det allra bästa från musikerna. De tre egna låtarna på skivan har samma enkla form som det mer traditionella innehållet.
   I lyssnandet till det ofta hörda, det som vi kanske tror saknar beröringens kraft, möter oss nu åter melodierna, som slitna kroppar i ny musikalisk klädnad. I raka okonstlade framföranden med stark inre laddning formar saxofonen och kontrabasen det välbekanta standardmaterialet till fräscha engangerade skapelser. Musikernas lätta improvisatoriska närmande till melodierna får musiken att röra sig mellan ett folkligt pop-artat uttryck och ett jazzidiom. Med harmoniskt lugna andetag lyfter Små Blå sin musik till en luftig tilltalande sfär.
– Gunder Wåhlberg

Trelleborgs Allehanda/Ystad Allehanda
* * * *

Små Blå, alltså duon Fredrik Nilsson, kontrabas, och Petter Rosenlundh, saxofon och klarinett, fortsätter att skapa ett stilla, musikaliskt rum mitt emellan melodi och improvisation, profant och andligt, folkmusik, psalm och jazz. Deras toner stannar liksom upp livets flöde och ger utrymme åt en stunds eftertanke, kontemplation och meditationer över detta liv som vi lever.
     Musiken är som tidigare en blandning av kända melodier ur psalmboken, några lika kända svenska folklåtar och egna kompositioner som lånar från bägge genrerna. Melodierna framförs med största möjliga skönhet och även improvisationerna är stilla och vackra. Tonerna blir ord i lika mycket en profan som en religiös andakt. Ja, man skulle till och med kunna hävda att Nilsson och Rosenlundh med varje ton söker en djupare mening med livet. Eller också nöjer man sig med att upprepa: Det är mycker vacker musik. Trots att albumet innehåller en Sommarpsalm så passar musiken utmärkt vid jultid.
– Bengt Eriksson

först Små Blå ER 17 :

Lira 1-2009
Små Blå är en duo med Petter Rosenlundh på saxofpner/klarinett och Fredrik Nilsson på bas. Deras debutskiva som gavs ut i egen regi 2005 såldes slut och geu här ut igen, denna gånga av ett mindre skivbolag. I sin musik har Små Blå en uttalad profil av akustisk enkelhet och inlevelse i framförandet. En slags anspråkslöshet präglar låtmaterialet som främst består av välkända folksånger och psalmer. En repertoar som nästan tillhör vårt svenska musikaliska allmängods och som många av oss nog en relation till.
   Det kan tyckas konventionellt att välja denna repertoar. Men ambitionen hos Små Blå är uppenbarligen att genom inspiration och en skapande närhet till det välbekanta utvinna nya utryck och dimensioner som kan beröra. På så sätt är debut skivan en utmaning som kräver det allra bästa från musikerna. De tre egna låtarna på skivan har samma enkla form som det mer traditionella innehållet.
   I lyssnandet till det ofta hörda, det som vi kanske tror sakna beröringens kraft, möter oss nu åter melodierna, som slitna kroppar i ny musikalisk klädnad. I raka okonstlade framföranden med stark inre laddning formar saxofonen och kontrabasen det välbekanta standardmaterialet till fräscha engangerade skapelser. Musikernas lätta improvisatoriska närmande till melodierna får musiken att röra sig mellan ett folkligt pop-artat uttryck och ett jazzidiom. Med harmonisk lugna andetag lyfter Små Blå sin musik till en luftig tilltalande sfär.
– Gunder Wåhlberg